Građani Srbije već u ovom mesecu mogu očekivati poskupljenje naftnih derivata, zbog usklađivanja akcize na naftne derivate sa rastom cena na malo u prethodnoj godini.Prema izmenama Zakona o akcizama, akciza na motorne benzine, povećana je za 0,3 dinara po litru, sa 44,7 na 45 dinara po litru, na dizel goriva povećana je za 4,53 dinara po litru, sa 30,47 na 35 dinara po litru, dok je, na primer, akciza na tečni naftni gas veća za 2,71 dinar po kilogramu i to sa 15,24 na 17,95 dinara po kilogramu.
Građani Srbije već u ovom mesecu mogu očekivati poskupljenje naftnih derivata, zbog usklađivanja akcize na naftne derivate sa rastom cena na malo u prethodnoj godini, ocenio je stručnjak za energetiku u Privrednoj komori Srbije Ljubinko Savić.
On, međutim, nije mogao da precizira koliko će gorivo u Srbiji poskupeti po tom osnovu.
Prema izmenama Zakona o akcizama, akciza na motorne benzine, povećana je za 0,3 dinara po litru, sa 44,7 na 45 dinara po litru, na dizel goriva povećana je za 4,53 dinara po litru, sa 30,47 na 35 dinara po litru, dok je, na primer, akciza na tečni naftni gas veća za 2,71 dinar po kilogramu i to sa 15,24 na 17,95 dinara po kilogramu.
Prema izmenjenom zakonu o akcizama, akciza na evro bezolovni motorni benzin 98 i evro premijum BMB 95 trenutno iznosi 49,5 dinara po litru, akciza na evro dizel iznosi 37 dinara po litru, a na ostale derivate nafte 53,34 dinara po kilogramu.
Savić smatra da je prava tržišna utakmica i konkurencija na srpskom tržištu naftnih derivata moguća tek krajem ove i početkom 2012. godine.
On je istakao da se u 2011. ne očekuje značajno povećanje uvoza derivata jer i Naftna industrija Srbije (NIS) ima program derivata sa prefiksom "evro", tako da neće biti u početku ni velikog sniženja cena uzrokovanog liberalizacijom tržišta naftnih derivata.
Savić je izrazio očekivanje da će uvoz motornih benzina biti sukcesivno povećavan narednih nekoliko godina, kada će kupci moći da biraju da li će da kupuju domaće, ili gorivo iz uvoza, što će uticati na različite cene.
Prema njegovim rečima, u 2011. godini NIS će diktirati cene derivata, dok će moći da uvoze derivate samo one kompanije koje, prema propisima države, imaju odgovarajuće skladišne kapacitete.
Te propise trenutno ispunjava samo NIS, dok ostalim kompanijama treba najmanje šest meseci - do dve godine, da dobiju sve potrebna dokumenta i izgrade odgovarajuće skladišne kapacitete, objasnio je Savić.
On je dodao da država mora imati odgovarajući mehanizam kontrola uvoza i prometa derivata i izrazio je očekivanje da će građani biti zaštićeni i imati odgovarajući kvalitet goriva na svim pumpama.